Volgaklubi kodu - Content
Kodu
Foorum
Galerii
Kontakt
Kuuluta
  


· Avalehele
· Klubi tutvustus
· Liikmete nimekiri
· Ürituste kalender
· GAZ Ajalugu
· GAZ Mudelid
· Volgad meedias
· Maailm ja mõnda
· Ümberehitused
· Tehnoabi
· Uudiste arhiiv
· Lingid
· Kasutajate nimekiri
· Foorum



Praegu on, 132 külastaja(d) ja 0 kasutaja(d) kes on praegu portaalis.

Sa oled Anonüümne kasutaja. Sa saad registreerida vabalt vajutades SIIA

GAZ 24 mootori õlitus




"Volga" GAZ - 24 mootori õlitussüsteemis ringleb õli sarnaselt "Moskvitsh - 408" mootoriga, s.o. peamagistraalist suundub õli mööda kanaleid raamlaagritesse ja nukkvõlli laagritesse ning püstkanali kaudu nookurite telje õõnsusse ja sealt nookuripuksidesse. Viimastest välja valgunud õli õlitab klapisääri ning ülejääk nõrgub tõukurvarraste avade kaudu õlivanni tagasi. Kepsu alumise pea laagrisse saabub õli mööda väntvõlli põse puuret.

Aga filtreerimine ja jahutamine erinevad.

Kahe filtri asemel on magistraalis järjestikku poorne peenfilter, mida läbib kogu pumbaga antav õli. Õli täiendavaks jahutamiseks kõrge välistemperatuuri või suure koormuse puhul juhitakse osa pumbast väljuvast õlist kraani ja piirdeklapi kaudu õliradiaatorisse. Viimane paikneb veeradiaatori ees. Õliradiaatoris jahtunud õli voolab otse õlivanni.


Õlipump ja õlivõttur.
Hõõrdepindade õlitamiseks vajaliku õlirõhu tekitab kõigi mootorite õlitussüsteemides hammasrataspump. Pump koosneb kahest, tihedalt keresse sobitatud ja teineteisega hambuvast hammasrattast. Üks hammasratastest (vedav) on võllile kinnitatud jäigalt, teine (veetav) aga pöörleb oma teljel vabalt. Pumba vedav võll pannakse pöörlema kruvihammasratastega nukkvõllilt. Pumba hammasrattad, pööreldes eri suundades, haaravad õli sissevooluava juurest ja kannavad selle hammaste vahel mööda kere seina väljavooluavadesse. Keskelt õli tagasi ei pääse, sest hammasrattad hambuvad tihedalt. Õlipumba keresse on harilikult paigutatud õli maksimaalrõhku piirav reduktsiooniklapp, mis õlirõhu liigsel tõusul avaneb ja laseb õli kas tagasi karterisse või pumba sissevoolukanalisse. Õlipump võtab õlivannist õli läbi õlivõtturi.Õlivõtturi sõel takistab õlivahu sattumist pumpa, mis vähendaks selle töövõimet.

GAZ - 24 mootori õlitussüsteemis kasutatakse ainult ühte, poorset peenfiltrit, mida läbib kogu mootorisse antav õli. Filtri suur puhastusvõime lubas tunduvalt suurendada läbisõitu õlivahetuste vahel.

Õliradiaator.
Lihtsaim õli jahutamine toimub soojuse ärajuhtimisega õlivanni seinte ja osaliselt ka karteri tuulutuse kaudu. Õli intensiivsemaks jahutamiseks on GAZ - 24 õlitussüsteemis õliradiaator, mille ehitus sarnaneb jahutussüsteemi radiaatoriga. Seejuures võib õliradiaator olla süsteemi lülitatud vastavalt vajadusele (kuum ilm, mootori suur koormus) kraani abil. Selleks, et kogu pumbaga etteantav õli ei läheks läbi radiaatori, on selle juurdevoolukanalis piirdeklapp. Vedelikjahutuse korral paikneb õliradiaator ees.

Karterituulutus.
GAZ - 24 mootoril on lahtine ringvooluga karterituulutus. Gaasid imetakse karterist välja toru kaudu, mille ülemine ots on ühendatud eesmiste tõukurvarraste kambri kaanega, alumine ots on aga viidud auto alla. Auto liikumisel tekib toru kaldu lõigatud suudmes hõrendus, mistõttu gaasid väljuvad atmosfääri. Selleks, et koos gaasidega ei väljuks karterist õlipiisku, on toru ülemises otsas õlipüüdur.

Määrdeained.
Mootoriõlid peavad säilitama küllaldase viskoossuse mootori kõigil tööreziimidel, neil peab olema madal hangumistemperatuur, hea pesemisvõime, oksüdatsioonikindlus ja omadus mitte korrodeerida detaile. Et parendada õlide kvaliteeti, sealhulgas nende määrimisvõimet ja korrosioonivastaseid omadusi, vähendada viskoossust madalal temperatuuril jms., lisatakse õlidele mitmesuguseid manuseid.

Sõiduautomootoreile on suveks (õhutemperatuuril vähemalt +5C) ette nähtud õlid M12G1 või M12Gi, talveks (õhutemperatuuril +5...-20C) M8G1 või M8Gi, aastaringselt aga temperatuuril kuni -30C M6,z / 10G1 või M10Gi. M tähendab mootoriõli, arv kinemaatilist viskoossust 100C juures sentistooksides (cSt), G tähendab, et õli on määratud tugevasti forsseeritud kiiretele mootoritele, indeks 1, et tegemist on karburaatormootoriõliga, indeks z, et õlis on tihkestit ja teda võib kasutada aasta ringi, ning indeks i, et manused on importpäritolu. Õlide leekpunkt ei tohi olla alla 210...220C, hangumistemperatuur on piires -20...-32C. Õlid ei tohi sisaldada mehhaanilisi lisandeid, vett, happeid ega leelisi . G - rühma õlid sisaldavad pesevaid, oksüdeerumis-, kulumis-, vahustumisvastaseid jm. manuseid. Nende õlide vahetusvälp küündib (olenevalt kasutusoludest) kuni 6000...10000km.

Jõuülekandemehhanismide õlidel peavad olema head kulumis-, sööbimis- ja korrosioonivastased omadused, samuti sobiv viskoossus. Käigu- ja jaotuskastides, mittehüpoidpeaülekannetes, rattareduktorites, roolireduktorites sobib kasutada kõrge kvaliteediga autojõuülekandeõli TAp - 15B. Selle õli hangumistemperatuur on -20C. Hüpoidülekannetes nagu GAZ 24 tagasillareduktor tuleks kasutada hüpoidõlisid. Levinuima hüpoidõlimargina on kasutusel TAD-17. Jõuülekandemehhanismide õlide margis tähendab "T" transmissiooniõli, "A" autootstarbelisust, "C" seda, et õli on valmistatud väävlisest naftast, "p" manuse olemasolu õlis. Arv märgib õli kineetilist viskoossust sentistooksides 100C juures.
Plastsed määrded jagunevad naatrium-, kaltsium- ja liitiummääreteks. Kolmandaid esindab "Litool 24". Sellel määrdel on head omadused madalal temperatuuril, kõrge sulamistemperatuur ning ta peaaegu ei lahustu vees. Seetõttu sobib nimetatud määre hästi ratta- ning veepumbalaagrite määrimiseks.

Õlirõhu kontrollimine.
Kui auto sõidukiirus on 50km / h ja õliradiaator on välja lülitatud, peab õli rõhk olema 0,2...0,4 MPa. Külmal mootoril võib rõhk tõusta kuni 0,45 MPa, kuuma ilmaga aga langeda väärtuseni 0,15 MPa. Õli rõhku jälgitakse armatuurlaual olevalt näidikult, mille andur paikneb õlifiltri kere ülaosas. Filtri küljes on ka piirrõhu signaallambi andur. Punane tuli süttib, kui rõhk süsteemis langeb väärtusele 0,04...0,08 MPa.
Karteri tuulutus on vajalik selleks, et jahutada õli ning puhastada karter sinna tunginud heitgaasist ja kütuse- ning veeaurust, samuti ka selleks, et vältida kartergaasi sattumist juhi- või sõitjateruumi. "Volga" Gaz - 24 mootoril on kinnine, sisselasketorustiku hõreduse toimel töötav karterituulutus.

Põhiandmed:
Õlitussüsteemi maht (l) 6,0
Normaalne õlirõhk (kgf/cm3) 2,0...4,0
Õlifiltrite arv ja tüüp vahetatava paberelemendiga
Õliradiaator on


Informatsioon on peamiselt üles kirjutatud kuulmise järgi Võru Autobaasi ja TARBUS'i autoremondilukkseppade jutu põhjal.









Edastas: Sm. Tasku

Avalikustatud: 2004-11-30 (5386 korda loetud)

[ Mine tagasi ]

Content ©
Copyright © by Volgaklubi koduleht 2004
Kõik õigused reserveeritud